20 Νοεμβρίου 2020
Μήπως η στροφή προς ένα νέο μοντέλο πράσινου τουρισμού είναι μονόδρομος;
Μήπως η στροφή προς ένα νέο μοντέλο πράσινου τουρισμού είναι μονόδρομος;
Eάν η επικρατούσα κρίση του κορωνοϊού -και η συνεπακόλουθη διάθεση αναστοχασμού που επέφερε, μεταξύ άλλων, και στον τουριστικό κόσμο- μας δίδαξε κάποια σημαντικά «μαθήματα», ένα εξ αυτών θα ήταν σίγουρα και η ανάγκη για στροφή προς ένα νέο μοντέλο βιώσιμου τουρισμού. Την ίδια ώρα που οι ηγέτες της αγοράς προχωρούσαν στον απολογισμό μίας άνευ προηγουμένου (και σχεδόν ανύπαρκτης) τουριστικής σεζόν, ξεπρόβαλλε και η ευκαιρία για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να προχωρήσουν σε έναν ανοιχτό διάλογο προκειμένου να θέσουν τα θεμέλια του τουρισμού στη μετά κορωνοϊό εποχή. Αναπόφευκτα, στο επίκεντρο της σχετικής συζήτησης, βρίσκεται ήδη και η έμφαση που πρέπει να δοθεί πανευρωπαϊκά σε επενδύσεις που αφορούν την πιστοποίηση πράσινων προορισμών και επιχειρήσεων, όπως επίσης σε πολιτικές εξοικονόμησης των φυσικών πόρων και στην παροχή κινήτρων που θα επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό των τουριστικών επιχειρήσεων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι προς αυτή την κατεύθυνση φρόντισε να κινηθεί ταχύτατα και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, «τρέχοντας» στη διάρκεια της πανδημίας συναφείς διαγωνισμούς όπως ήταν, ενδεικτικά, το SDGs Global Startup Competition. Για την επόμενη μέρα του τουρισμού προκρίνεται λοιπόν ένα νέο μοντέλο που θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, το μικρότερο δυνατό αντίκτυπο σε ό,τι αφορά περιβαλλοντικές και άλλες συναφείς επιπτώσεις. Υπό αυτό το πρίσμα, νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται σε αυτό ακριβώς το πεδίο της προώθησης, προβολής και υποστήριξης του πράσινου τουρισμού, όπως είναι οι Costa Nostrum και Respoguide -2 εκ των εταιρειών που έχουν περάσει ήδη από το Πρόγραμμα Επιτάχυνσης του CapsuleT- είναι σίγουρο πως έχουν να διαδραματίσουν ένα καθοριστικό ρόλο για τη μετάβαση στη νέα εποχή. Τι έχουν να πουν όμως οι ίδιες οι εταιρείες γι’ αυτή τη στροφή προς ένα αειφόρο μοντέλο τουρισμού; Διαβάστε όσα μοιράστηκαν μαζί μας οι εκπρόσωποι των 2 startups.⇒ Με βάση την εμπειρία σας, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για την ανάπτυξη του πράσινου τουρισμού στην Ελλάδα; Πώς θεωρείτε ότι διαμορφώνεται η σχετική τάση; Costa Nostrum: Ο αριθμός των ανθρώπων που αναζητούν βιώσιμες λύσεις (μεταφορές, προορισμούς, καταλύματα κ.ο.κ.) αυξάνεται συνεχώς σε ετήσια βάση. Η μεγαλύτερη πρόκληση για την ανάπτυξη του αειφόρου τουρισμού είναι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς σε όλες τις βαθμίδες της τουριστικής οικονομίας να μπορέσουν -με την κατάλληλη επιμόρφωση- να κατανοήσουν όσο το δυνατόν συντομότερα τα τεράστια οφέλη της ανάπτυξης ενός αειφόρου τουριστικού μοντέλου στην Ελλάδα, ώστε η χώρα να αποτελέσει πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με παγκόσμια απήχηση. Respoguide: Έχουν υπάρξει σημαντικά βήματα ιδιαίτερα την τελευταία εικοσαετία τόσο από τις τουριστικές επιχειρήσεις (ιδιαίτερα τα ξενοδοχεία), όσο και από έναν μικρό αριθμό προορισμών. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι σίγουρα να αναδειχθεί η σημασία του εγχειρήματος, με βάση τα μακροπρόθεσμα δεδομένα μίας δυναμικά αυξανόμενης κίνησης για ποιοτικά, πράσινα και κοινωνικά υπεύθυνα προϊόντα και υπηρεσίες, των οποίων η υιοθέτηση και εφαρμογή έχουν μόνο θετικά αποτελέσματα για την κερδοφορία επιχειρήσεων και προορισμών. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι αναγκαίο να προβληθούν τα υπαρκτά χρηματοδοτικά πλαίσια και να αναζητηθούν και νέα στα πλαίσια της μετά Covid εποχής. ⇒ Πώς ο Covid-19 επηρέασε τη στροφή σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο στον τουρισμό; Σε ποιες τυχόν προσαρμογές προχωρήσατε οι ίδιοι για να ανταποκριθείτε στα νέα δεδομένα; Costa Nostrum: O Covid-19 ανέδειξε ταχύτατα την ανάγκη να στραφούμε άμεσα σε ένα βιώσιμο/αειφόρο τρόπο διαβίωσης αλλά και τουρισμού. Η Costa Nostrum, πρωτοπορώντας για ακόμα μια φορά, ήταν ο πρώτος οργανισμός που δημιούργησε ένα πρωτόκολλο για την ομαλότερη και ασφαλέστερη λειτουργία των παραλιών, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που έχει διαμορφώσει η πανδημία. Στόχος μας είναι να εκμεταλλευτούμε τις νέες αυτές συνθήκες προκειμένου να επιστήσουμε την προσοχή σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το ότι έχουμε μπροστά μας μία μεγάλη ευκαιρία να βελτιώσουμε το τουριστικό προϊόν προς όφελος όλων. Respoguide: Η προσεκτική διερεύνηση ενός μεγάλου αριθμού μελετών και ερευνών οι οποίες έχουν ήδη γίνει στην Ελλάδα και το εξωτερικό από τους τουριστικούς φορείς και ερευνητικά κέντρα αναδεικνύουν ως μονόδρομο τις βιώσιμες/πράσινες πρακτικές και υπηρεσίες στον Τουρισμό στη μετά Covid εποχή. Πρόκειται για βασικό πλέον χαρακτηριστικό στο νέο ανταγωνιστικότερο περιβάλλον που διαμορφώνεται πλέον για επιχειρήσεις και προορισμούς διεθνώς. Η επιχείρησή μας, στο πλαίσιο αυτό, συστηματοποιεί και διευρύνει την προβολή του Respoguide στις τουριστικές επιχειρήσεις, όπως επίσης προωθεί και αναλύει τη σημασία για την μακροπρόθεσμη κερδοφορία των επιχειρήσεων από την υιοθέτηση των αρχών/πρακτικών που πρεσβεύει και προτείνει το Respoguide. Λίγα λόγια για τις 2 startups: Το πρότυπο “Costa Nostrum - Sustainable Beaches” είναι ένα καινοτόμο πρότυπο πιστοποίησης,  με το οποίο μπορεί να επιτευχθεί η βιώσιμη διαχείριση, ανάπτυξη και προώθηση της κάθε πιστοποιημένης παραλίας της Μεσογείου.Η Respoguide προσφέρει υπηρεσίες αναβάθμισης της βιώσιμης λειτουργίας και των υπηρεσιών, τις οποίες διαθέτουν επιχειρήσεις του Τουρισμού και της Εστίασης. Η εταιρεία προσφέρει υπηρεσίες και τεχνογνωσία με βάση ένα σύστημα αξιολόγησης “Resporating”, το οποίο οδηγεί στην υιοθέτηση από καταναλωτές και επιχειρήσεις «πράσινων» και «κοινωνικά υπεύθυνων» συνηθειών αναφορικά με τα προσφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες. Τελικό αποτέλεσμα είναι η αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων.*Αναζητήστε περισσότερα για την Costa Nostrum εδώ και για τη Respoguide εδώ.
Διαβάστε επίσης